Tuulan tarina

Kaikki oleellinen on varmasti Talinnan matkasta jo kerrottu, mutta tekee silti mieli vielä muutama asia tuoda esille.

Lähdin reissuun tyttäreni Reetan ja kälyni Jaanan vahvistaessa perhosjoukkoa ikään kuin omaisjäseninä ínnokkaana perustamaan SLE-yhdistytä helpottamaan nykyisten ja tulevien perhosten eloa. Eikä innostukseni suinkaan laskenut tutustuessani muihin perustajiin. Tuntui heti siltä, että tässä ollaan tosissaan tekemässä yhdistystä, jolla oikeasti on annettavaa jäsenilleen ja josta oikeasti on hyötyä.

Olimme omaisjäsenteni kanssa olleet reissussa edellisenäkin iltana ja nukkuneet vain muutaman tunnin. Se verotti voimia sen verran, ettei iltarientoihin riittänyt puhtia, mutta Vanhassa kaupungissa toki kierreltiin mekin ja minulle vierailu Maritan residenssissä ja kokous siellä oli reissun kohokohta. Tutustuminen virolaisiin perhosiin, heidän lämmin suhtautumisensa meihin ja Tallinnan näkeminen ikään kuin sisältä päin, kovin lyhyen aikaa, mutta kumminkin, toi matkaan ulottuuuden, jota Tallinanreissuilla ei yleensä ole.

Samanlainen vaikutus oli lahjakkaalla ”tulkillamme”, Elinalla, joka opiskelee Tartossa niin kuin Kikka kertoikin. Hän on muutamassa kuukaudessa päässyt niin sinuksi kielen kanssa, että kun hän kahvipöydässä keskusteli ihan oikealla intonaatiolla virolaisten ystäviemme kanssa, kuuntelimme suut auki upeaa jutustelua. Huvittavinta siinä oli se, että Elina itsekin , kun kuuntelimme hämmästyksestä mykistyneinä, huomasi yhtäkkiä että hän on vähintään yhtä hämmästynyt taidoistaan kuin me. Niin sitä oli taitava tyttö oppinut kieltä ihan huomaamattaan enemmän kuin itsekään uskoi! Kaupoissa ja Carambassa keskustelu henkilökunnan kanssa suijui luontevasti ja mehän saimme upean kohtelun, kun oli kielen taitaja matkassa. Pikkukaupoissa myyjät kertoilivat tavaroista ja käsitöistä mukavia asioita joita ”tavallisella” matkalla ei kuule ollenkaan. Innostus ja ideat sinkoilivat kokouksessa ja varmasti myös toteutuvat kunhan päästään kunnolla toiminnan alkuun.

Ajatuksia matkasta kirjasi Tuula L.