Maijan kertomus

Hei kaikki!

Esittelenpä minäkin itseni. Olen Maija, 37 v. Iisalmesta, Pohjois-Savosta. Asun avoliitossa, ei lapsia. Minulla SLE todettiin tämän vuoden helmikuussa.Ilmeisesti olen sairastanut tätä pitempäänkin, kaikenlaisia epämääräisiä oireita on ollut viime vuosina. Mutta ihottuman ylävartaloon ”sain” vuoden 2000 tammikuussa. Keväällä kävin lääkärissä, mutta ei yleislääkäri osannut  sanoa mitään. Kun ihottuma vain paheni, menin vuosi sitten syksyllä yksityisesti ihotautilääkärille, joka sitten otti koepalan. Siitä selvisi, että tumavasta-aineet ovat koholla. Samanaikaisesti kun odottelin kutsua koepalan ottoon aluesairaalalle ja sitten odottelin vastauksia, niin minulla kipeytyi nivelet, lähinnä selkä, niin pahasti, ettei nukkumisesta tullut mitään.

Lääkäri laittoi lähetteen reumalääkärille, minulla oli siis samanaikaisesti lähete sekä ihotautilääkärille että reumalääkärille. Sitten minut otettiin sisätautiosastolle tutkimuksiin, josta sitten selvisi diagnoosi. Kuopion yliopistollisen keskussairaalan reumalääkäri konsultoi Iisalmen lääkäreitä, ja hän halusi minut seurantaan Kysiin. Lääkitykseksi sain Prednisolon kortisonit, Oxiklorin-tabletit, sekä voidetta ihottumaan. Oxiklorinin syömisen jouduin lopettamaan muutaman viikon päästä, koska ne aiheuttivat minulle ihottuman. Kysin lääkäri määräsi mulle Ridaura -kultatabletit, joita nyt siis syön.
Kortisonista on tällä hetkellä 7 mg:n ylläpitoannos, jota ei näillä näkymin voi vähentää, koska mulla on koko ajan nivelkipuja. Nyt siis olen Kysin lääkärien hoidossa ja seurannassa.
Lääkäri suositteli minulle avantouintia, onko kellään kokemuksia tästä?

Maija