Diagnooseja

Lupuksen luokittelu

Lupus koskee arviolta noin viittä miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti (lähde: lupus.org).

Sairaus voidaan luokitella kahteen eri kategoriaan, spontaaniin ja lääkkeen aiheuttamaan lupukseen. Allaolevassa kaaviossa on reumatologian professori Laurent Arnaud (MD, PhD) avulla havainnollistettu tämänhetkiset lupuksen luokittelutavat.

Diagnooseja

Systemaattinen lupus erythematosus (SLE)

Systeemisistä sidekudostaudeista SLE on tyypillisimmin autoimmuunitauti. Elimistön immunologinen puolustus suuntautuu väärin omaa elimistöä vastaan.

Oireet

SLE:n yleisoireita ovat väsymys, laihtuminen ja kuumeilu. Ihottumaa esiintyy auringonvalolle altistuvilla alueilla. Tyypillinen on kasvoihin nenän ympärille tuleva perhosmainen ihottuma. Nivelten kivut ja turvotukset, valkosormisuus (Raynaudin oire), hiusten lähtö, suun limakalvon haavaumat, munuaistauti, keuhko- ja sydänpussin tulehdus sekä keskushermoston oireet voivat liittyä taudinkuvaan. Nivelten kipuja tai nivelreuman kaltaista niveltulehdusta esiintyy lähes kaikilla, ihottumaa suurimmalla osalla ja munuaistautia lähes puolella potilaista. Nivelreumasta poiketen nivelet eivät tuhoudu, mutta sormiin voi kehittyä virheasentoja.

Taudin vaikeusaste vaihtelee potilaasta toiseen. Useimmilla SLE kuitenkin on melko lievä eikä juuri vaikuta elämänkulkuun. Toisaalta vaikeita, hyvin hankalasti hallittavissa olevia tautimuotoja esiintyy.

Eräät lääkkeet (hydralatsiini, prokainamidi, sulfavalmisteet) sekä mahdollisesti muut kemikaalit ja auringon UV-säteily voivat toimia sairauden käynnistävinä tekijöinä.

Lisätietoa sairaudesta löydät Reumatalon sivuilta.

Diskoidi lupus erythematosus (DLE)

DLE kuuluu sidekudostauteihin, ihon autoimmuunitauteihin. Se eroaa niin paljon systeemisestä lupus erythematosuksesta että DLE:tä pidetään omana tautinaan.

Oireet

Ihottumia ilmestyy auringonvalolle altistuneille alueille kasvoihin, hiuspohjaan, kaulaan ja joskus myös hartioihin saattaa ilmestyä punoittavia, melko kiinteältä tuntuvia tarkkarajaisia läiskiä, jotka voivat alkaa hilseillä. Kun läiskät parantuvat, niistä voi jäädä muuta ihoa vaaleampana tai tummempana näkyvä arpi. Päänahassa hiukset voivat lähteä läiskän kohdilta.

Keväisin ja kesäisin auringon ultraviolettisäteily pahentaa DLE:n iho-oireita. Myös pakkanen voi olla haitaksi. Joskus DLE-läiskiä ilmaantuu myös suun limakalvolla.

Joillakin DLE-potilailla on yleisoireita, kuten väsymystä, särkyä lihaksissa ja nivelissä tai pientä lämmönnousua, toisilla selvää kuumetta tai laboratorioarvoissa on poikkeavuuksia.

Diagnoosi perustuu ihottuman ulkonäköön ja ihottumasta otetun koepalan mikroskooppilöydökseen.

Voit lukea lisää DLE:stä Terveyskirjaston sivuilta.

Lääkelupus

Lupuksen voi laukaista jotkin lääkkeet. Se miten yksilö reagoi tiettyyn lääkitykseen, vaihtelee henkilöittäin. Iholupuksen kehittyminen on harvinaista, joten kaikille näitä lääkkeitä käyttäville ei tietenkään kehity iholupusta.

Oireet muistuttavat SLE:n ja/ tai DLE:n oireita

Esimerkkejä lääkeryhmistä:

• Jotkut verenpainelääkkeet
  • Jotkut sienilääkkeet
  • Jotkut antibiootit
  • Jotkut solunsalpaajat (sytostaatit)
Lapsuusiän lupus

Lupus voi vaikuttaa lapsiin eri tavoin. Joillekin tauti voi olla lievä, siinä missä toisilla se voi oireilla hengenvaarallisesti.

Oireet

Lapsilla lupus vaikuttaa yleisimmin ihoon, niveliin ja suuriin sisäelimiin.

Lupus on yleensä vakavampi lapsilla kuin aikuisilla. Lapsuudessa diagnosoiduilla ihmisillä on myös todennäköisemmin elinvaurioita kuin aikuisilla diagnosoiduilla ihmisillä.

Lisätietoa lupuksen vaikutuksesta lapsiin löydät Reumatalon sivuilta.

Harvinaisia ihomuotoja

Chillblain lupus

Harvinainen krooninen ihon lupussairaus, jolle on tunnusomaista punaiset tai violetit, aluksi kutisevat läiskät, jotka sijaitsevat erityisesti sormien ja varpaiden takaosissa, jotka muuttuvat myöhemmin kivuliaiksi. Oireita pahentaa kylmä ja kosteat olosuhteet, joiden myötä sairastavalle aiheutuu halkeamia ja haavaumia.

Lupus erythematosus panniculitis

Harvinainen krooninen ihon lupussairaus, jolle on tunnusomaista toistuvat, kovettuneet ja punoittavat läiskät ja ihonalaiset kyhmyt, joita esiintyy pääosin kasvojen, olkavarsien, torson, pakaroiden ja reisien alueella. Vaurioitunut iho voi haavautua ja arpeutua. Tila voi liittyä diskoidiin tai systemaattiseen lupus erythematosukseen.

Luettavaa

Pia Elfving

Pia Elfvingin kirjoittama väitöskirja "Incidence, morality and disease burden in systemic lupus erythematosus".

Lataa kirja

TEHY-artikkeli

SLE hyökkää kehoa vastaan. Julkaistu 14/2013.

Lue artikkeli

Heli Tiirola

Heli Tiirola (os. Kantolan) väitöskirja "Vakavan sairastamisen merkitys elämänkulussa - Esimerkkinä SLE".

Lataa kirja

Heikki Julkunen

Reumatologian erikoislääkäri Heikki Julkusen online-artikkeleita.

Teema: autoimmuunitaudit, Terveysportti, Duodecim 2017.

Tästä artikkeliin

Seura 2017

Elina Eklundin kertomus sairastumisestaan Seura-lehdessä, julkaistu vuonna 2017.

Lue täällä

Heikki Julkunen

Reumatologian erikoislääkäri Heikki Julkusen online-artikkeleita.

Huomioita autoimmuunitaudeista, Lääkärilehti 2015. Rerefoitu artikkeli Ruokasota, 27.11.2017.

Tästä artikkeliin

Koronakysely harvinaissairaille

9 toukokuun, 2021

Harvinaiset-verkosto ja HARSO ry ovat julkaisseet kyselyn, jolla selvitetään koronapandemian ja sen aiheuttamien rajoitusten vaikutuksia harvinaissairaiden arkeen ja palveluiden saatavuuteen.Read More