Lupuksen luokittelu

Diagnooseja

Lupus luokittelu englanniksi
SLE (Systeeminen lupus erytematosus)

Systeemisistä sidekudostaudeista SLE on tyypillisimmin autoimmuunitauti. Elimistön immunologinen puolustus suuntautuu väärin omaa elimistöä vastaan.

Oireet

SLE:n yleisoireita ovat väsymys, laihtuminen ja kuumeilu. Ihottumaa esiintyy auringonvalolle altistuvilla alueilla. Tyypillinen on kasvoihin nenän ympärille tuleva perhosmainen ihottuma. Nivelten kivut ja turvotukset, valkosormisuus (Raynaudin oire), hiusten lähtö, suun limakalvon haavaumat, munuaistauti, keuhko- ja sydänpussin tulehdus sekä keskushermoston oireet voivat liittyä taudinkuvaan. Nivelten kipuja tai nivelreuman kaltaista niveltulehdusta esiintyy lähes kaikilla, ihottumaa suurimmalla osalla ja munuaistautia lähes puolella potilaista. Nivelreumasta poiketen nivelet eivät tuhoudu, mutta sormiin voi kehittyä virheasentoja.

Taudin vaikeusaste vaihtelee potilaasta toiseen. Useimmilla SLE kuitenkin on melko lievä eikä juuri vaikuta elämänkulkuun. Toisaalta vaikeita, hyvin hankalasti hallittavissa olevia tautimuotoja esiintyy.

Eräät lääkkeet (hydralatsiini, prokainamidi, sulfavalmisteet) sekä mahdollisesti muut kemikaalit ja auringon UV-säteily voivat toimia sairauden käynnistävinä tekijöinä.

Voit lukea lisää SLE:stä Reumatalosta https://www.terveyskyla.fi/reumatalo/tietoa/systeemiset-reumataudit/sle-eli-systeeminen-lupus

DLE (Diskoidi lupus erythematosus)

Kuuluu sidekudostauteihin, ihon autoimmuunitauteihin. Se eroaa niin paljon systeemisestä lupus erythematosuksesta että DLE:tä pidetään omana tautinaan.

Oireet

Ihottumia ilmestyy auringonvalolle altistuneille alueille kasvoihin, hiuspohjaan, kaulaan ja joskus myös hartioihin tulee punoittavia, melko kiinteältä tuntuvia tarkkarajaisia läiskiä, jotka voivat alkaa hilseillä. Kun läiskät parantuvat, niistä voi jäädä muuta ihoa vaaleampana tai tummempana näkyvä arpi. Päänahassa hiukset voivat lähteä läiskästä ja läiskä voi myös arpeutua.

Keväällä ja kesällä auringon ultraviolettisäteily pahentaa iho-oireita ja pakkanenkin voi olla haitaksi. Joskus DLE-läiskiä on myös suun limakalvolla.

Joillakin DLE-potilailla on yleisoireita, kuten väsymystä, särkyä lihaksissa ja nivelissä tai pientä lämmönnousua, toisilla selvää kuumettakin tai laboratorioarvoissa on poikkeavuuksia.

Diagnoosi perustuu ihottuman ulkonäköön ja ihottumasta otetun koepalan mikroskooppilöydökseen.

Voit lukea lisää DLE:stä Terveyskirjaston sivuilta https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00647/ihon-punahukka-dle?q=DLE

Lääkelupus

Lupuksen voi laukaista jotkin lääkkeet. Kuinka joku reagoi tiettyyn lääkitykseen, vaihtelee henkilöittäin. Kaikille näitä lääkkeitä käyttäville ei kehity iholupusta.

Oireet muistuttavat SLE:n ja/ tai DLE:n oireita

Esimerkkejä lääkeryhmistä:

• Jotkut verenpainelääkkeet
  • Jotkut sienilääkkeet
  • Jotkut antibiootit
  • Jotkut solunsalpaajat (sytostaatit)
Lapsuusiän

Lupus voi vaikuttaa lapsiin eri tavoin. Joillekin lupus voi olla lievä – toisille se voi olla hengenvaarallinen.

Lapsilla lupus vaikuttaa yleisimmin ihoon, niveliin ja suuriin sisäelimiin.

Lupus on yleensä vakavampi lapsilla kuin aikuisilla. Lapsuudessa diagnosoiduilla ihmisillä on myös todennäköisemmin elinvaurioita kuin aikuisilla diagnosoiduilla ihmisillä.

Harvinaisia ihomuotoja

Chilblain lupus (harvinainen iho muoto)

Lupus Erythematosus Panniculitis (harvinainen iho muoto)

Sivua viimeksi päivitetty: 7.5.2021